Nepatiko kalėdinė dovana? – Teisininkas atsako, ką ir per kiek laiko galima grąžinti?
Advokatų profesinės bendrijos COBALT asocijuotas teisininkas Ignas Motiejūnas
Šventinis laikotarpis – dovanų metas. Tiesa, statistika ir gyventojų apklausos skelbia, kad vis dėlto dalis dovanų yra grąžinamos. Priežastys pačios įvairiausios: dovanų gautas daiktas tiesiog nepatinka, netinka dydis arba spalva, o gal gavote kelias tokias pat dovanas – tai keli dažniausiai pasitaikantys atvejai, kai prekė – dovana grįžta pas pardavėjus. Kad ir kokia grąžinimo priežastis, verta žinoti ir prisiminti taisykles, taikomas grąžinant kokybiškas prekes pardavėjams.
Pirmiausia, svarbu, kokiu būdu jos buvo pirktos – fizinėje ar elektroninėje parduotuvėje. Mat skiriasi prekių grąžinimo termino skaičiavimo metodas.
Fizinėse parduotuvėse taikomas 14 dienų grąžinimo terminas, kuris pradedamas skaičiuoti sekančią dieną po pirkimo. Kitaip sakant, jeigu dovaną pirkote pirmadienį, terminas, per kurį galite grąžinti prekę, bus skaičiuojamas nuo antradienio.
Reikėtų pabrėžti, kad prekes galima grąžinti tik toje pačioje parduotuvėje, kurioje jos buvo įsigytos. Išimtis galioja tik tuo atveju, jeigu pardavėjas yra nustatęs kitokią tvarką.
Kaip jau minėta anksčiau, grąžinimo terminas priklauso nuo to, kokiu būdu prekės buvo įsigytos. Sąlygas perkant fizinėje parduotuvėje jau aptarėme, o dabar aptarkime, kokie grąžinimo terminai galioja, jeigu daiktas buvo įsigytas internetu. Šiuo atveju 14 dienų grąžinimo terminas pradedamas skaičiuoti sekančią dienos po faktinio prekių gavimo.
Verta žinoti ir tai, kad prekę išsiųsti atgal pardavėjui galima ir vėliau nei po 14 dienų. Šis terminas – tik reikalavimas informuoti pardavėją apie sutarties nutraukimą. Pačias prekes galima išsiųsti per 14 dienų nuo pranešimo apie sutarties nutraukimą.
Beje, jeigu interneto parduotuvėje nepateikiama informacija apie galimybę nutraukti sutartį ir grąžinti prekes, vartotojas nuotolinę sutartį gali nutraukti per 12 mėn. nuo prekių gavimo. Vis tik jeigu pardavėjas per šį 12 mėn. terminą pasitaiso ir išsiunčia pranešimą apie galimybę nutraukti sutartį, 14 dienų terminas skaičiuojamas nuo tokio pranešimo išsiuntimo dienos.
Tiesa, pirkėjui teks pačiam sumokėti už prekės grąžinimą, nebent pardavėjas nebuvo to aiškiai nurodęs. Tokiu atveju prekės grąžinimo išlaidos tektų pardavėjui.
Ką galima ir ko negalima grąžinti
Gal dovanotojas ir prašovė pro šalį, tačiau visi bent viena ausimi esame girdėję apie prekes, kurių grąžinti negalime. Mažmeninės prekybos taisyklėse vardijami ne pavieniai gaminiai, o plačios grupės. Pavyzdžiui, laikrodžiai, baldai, juvelyriniai dirbiniai ir transporto priemonės (įskaitant paspirtukus).
Savo ruožtu Civilinis kodeksas numato negrąžintinų prekių, įsigytų internetu, grupes. Tarp jų – prekės, kurių kaina priklauso nuo rinkos svyravimų, greitai gendančios arba pagal užsakymą pagamintos prekės ir kt.
Nemažai pardavėjų taiko ilgesnius prekių grąžinimo terminus ir priima grąžinamas prekes, kurių pagal įstatymus priimti neprivalo. Tad geriausia dar prieš apsiperkant pasidomėti konkretaus pardavėjo taikoma prekių grąžinimo politika.
Nenulupkite apsauginės plėvelės
Trečia, grąžinama prekė negali būti panaudota. Ji turėtų turėti etiketę ir išlaikyti savo prekinę išvaizdą. Jeigu pirkinys įsigytas nuotoliniu būdu, jį galima grąžinti ir išpakuotą. Tačiau tik tiek, kiek tai būtina prekę apžiūrėti ir išbandyti. Negalima nuplėšti apsauginių plėvelių ir etikečių.
Ketvirta, grąžinant prekes būtina pateikti jų įsigijimą liudijantį dokumentą – kasos kvitą, sąskaitą-faktūrą, mokėjimo kortelės išrašą ar pan. Jeigu dovaną įteikęs asmuo jums neperdavė pirkimo dokumento, būtinai paprašykite.
Taip pat noriu akcentuoti, kad kreipiantis į pardavėją dėl prekių gražinimo, (nesvarbu, raštu, žodžiu ar užpildant formą internete) nėra privaloma nurodyti dėl kokios priežasties tai daroma.
Grąžinus prekę, belieka sulaukti pinigų. Lėšas už fizinėje parduotuvėje grąžintą daiktą pardavėjas turi perduoti nė vėliau kaip per 14 dienų. O už nuotoliniu būdu įsigytą prekę – per 14 dienų nuo jos gavimo dienos arba nuo įrodymų apie prekės išsiuntimą pateikimo.
Pinigai turi būti grąžinami tokiu pačiu būdu, kokiu mokėta. T.y., jeigu atsiskaityta kortele, į ją bus gražintinos ir lėšos. Tiesa, su pardavėju galima tartis ir dėl kitokio būdo.
Negrąžintinos prekės, įsigytos iš fizinių parduotuvių:
1. Tabako ir susiję gaminiai;
2. Parfumerijos, kosmetikos ir tualetiniai preparatai;
3. Fotografijos ir kinematografijos prekės;
4. Spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos dirbiniai;
5. Audiniai;
6. Kiliminė grindų danga, išskyrus kilimus ir kilimėlius;
7. Megzti ir siūti apatiniai drabužiai, įskaitant naktinius marškinius, pižamas ir panašius dirbinius;
8. Kūdikių drabužėliai;
9. Pėdkelnės, kojinės, puskojinės ir kiti panašūs dirbiniai;
10. Liemenėlės, juosmenys, korsetai ir panašūs dirbiniai;
11. Perlai, brangakmeniai, taurieji metalai ir jų dirbiniai, išskyrus dirbtinę bižuteriją;
12. Mašinos ir mechaniniai įrenginiai;
13. Elektros mašinos ir įrenginiai, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatai;
14. Antžeminio transporto priemonės;
15. Laivai, valtys ir plaukiojantys įrenginiai;
16. Optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisai ir aparatai;
17. Laikrodžiai;
18. Muzikos instrumentai;
19. Ginklai ir šaudmenys;
20. Baldai, patalynės reikmenys, šviestuvai;
21. Žaislai, žaidimai, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis;
22. Meno kūriniai, kolekcionavimo objektai ir antikvariniai daiktai.
Negrąžintinos prekės iš interneto parduotuvių:
1. Prekės, kurių kaina priklauso nuo finansų rinkos svyravimų;
2. Pagal specialius vartotojo nurodymus gaminamos prekės;
3. Greitai gendančios ir trumpo galiojimo prekės;
4. Supakuotos prekės, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių (pvz. apatinis trikotažas);
5. Prekės, kurios po pristatymo dėl savo pobūdžio neatskiriamai susimaišo su kitais daiktais (pvz. trąšos);
6. Alkoholiniai gėrimai, kurių kaina nustatyta sudarant pirkimo–pardavimo sutartį ir kurie pristatomi po trisdešimt dienų nuo sutarties sudarymo, o tikroji gėrimų vertė priklauso nuo rinkos svyravimų;
7. Supakuoti vaizdo ar garso įrašai arba supakuota programinė įranga, kuri buvo išpakuota po pristatymo;
8. Laikraščiai, periodiniai leidiniai ar žurnalai, išskyrus sutartis dėl šių leidinių prenumeratos;
9. Prekės įsigytos viešajame aukcione.
Apie COBALT:
COBALT yra viena didžiausių advokatų kontorų Baltijos šalyse. Daugiau kaip 200 teisininkų teikia kompleksines paslaugas vietos, regiono ir tarptautinėms korporacijoms, fondams, kredito įstaigoms bei įmonėms, taip pat privatiems asmenims visose verslo teisės srityse. Septynis kartus kontora laimėjo „Geriausios advokatų kontoros Baltijos šalyse“ titulą. Prestižiškiausi advokatų kontorų žinynai „Chambers Global“, „Chambers Europe“, „Legal 500“, „IFLR 1000“ ir kiti kasmet COBALT įtraukia į geriausių regiono advokatų kontorų sąrašą.