Kokie pokyčiai laukia kaupiančių antros pakopos pensijų fonduose nuo 2023-ųjų
Valstybės įmonė „Oro navigacija“ tampa akcine bendrove: 100 proc. akcijų valdys Susisiekimo ministerija
Sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja „Oro navigacija“, nuo 2023 m. sausio pradžios keičia savo teisinę formą ir Susisiekimo ministerijos sprendimu iš valstybės įmonės pertvarkoma į akcinę bendrovę. Šį pokytį įmonė vertina kaip galimybę lanksčiau ir efektyviau vykdyti savo veiklą, kuriai reikšmingos įtakos turėjo ir koronaviruso pandemija COVID-19, ir tebeveikia Rusijos sukelto karo Ukrainoje politiniai bei ekonominiai padariniai.
Registrų centre sausio pirmąją savaitę bus užregistruoti nauji bendrovės įstatai ir suformuotas įstatinis kapitalas, kurio dydis – 46,06 mln. eurų, o vienos akcijos vertė – 1 euras. Pertvarkius valstybės įmonę į akcinę bendrovę, kurios visų akcijų savininkė yra valstybė, Susisiekimo ministerija, valdys 100 proc. AB „Oro navigacija“ akcijų.
„Oro navigacijoje“, dirba 302 darbuotojai, jų kasdieniniam darbui šie pokyčiai jokios įtakos neturės. Valstybės įmonės „Oro navigacija“ paskirti valdybos nariai tęsia veiklą kaip akcinės bendrovės „Oro navigacija“ valdybos nariai, įmonėje bus sudarytas Audito komitetas.
„VĮ „Oro navigacija“ nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės statusas lieka nepakitęs. Tačiau perėjimas iš valstybės įmonės teisinės formos į akcinę bendrovę suteikia papildomus įrankius pritaikyti naujas veiklos formas, partnerystes ir įgyvendinti kitus sprendimus, kurie padės lanksčiai bei operatyviai reaguoti į situaciją, veikti maksimaliai efektyviai bei teikti valstybei didžiausią grąžą“, – sako VĮ „Oro navigacija“ vadovas Saulius Batavičius.
„Aviacijos rinka pastaraisiais metais patiria vieną sukrėtimą po kito, tačiau VĮ „Oro navigacija“, dėka kryptingo ir efektyvaus turto bei veiklos valdymo, užtikrino apyvartinio kapitalo tvarumą. Pagrindinį dėmesį toliau skirsime pagrindinės veiklos optimizavimui bei galimybėms didinti pajamas iš naujų papildomų veiklų, kurių svorį mūsų teikiamų paslaugų krepšelyje norėtume matyti didesnį“, – pabrėžia S. Batavičius.
Aviacijos sektorių 2020 metais supurtė koronaviruso pandemija ir nors 2021 metais pasijuto skrydžių atsigavimo požymiai, optimizmą nugesino 2022 m. Ukrainoje prasidėjęs karas, dėl kurio šalyje agresorėje Rusijoje registruotiems oro vežėjams buvo uždrausta naudotis Europos Sąjungos oro erdve, o Rusija irgi įvedė analogiškas sankcijas.
„Nors 2022m. pradžia žadėjo aviacijos sektoriaus atsigavimą po pandemijos, karas Ukrainoje situaciją pakoregavo iš esmės. Dėl sankcijų Rusijos avialinijoms ir Rusijos atsakomųjų sankcijų Europos Sąjungos vežėjams, tranzitinių skrydžių skaičius smuko drastiškai – iki 60 proc. Kadangi paslaugos tranzitiniams skrydžiams sudaro iki 80 proc. visų pajamų, tai turėjo reikšmingos neigiamos įtakos įmonės veiklos rezultatams ir pinigų srautams“, – sako VĮ „Oro navigacija“ generalinis direktorius.
Pasak jo, sankcijų įtaka aviacijos sektoriui regione išliks reikšminga.
2021 metais VĮ „Oro navigacija“ aptarnavo 128,1 tūkst. tranzitinių skrydžių, kurie sudarė 78 proc. viso aptarnauto skrydžių skaičiaus. Nors šalies oro uostuose besileidžiančių ir iš jų kylančių orlaivių skaičius auga, jis neatsveria tranzito paslaugų praradimų.
Pernai, palyginti su 2020 metais, VĮ „Oro navigacija“ pajamos išaugo 64 proc. iki 26,92 mln. eurų, įmonė uždirbo 4,89 mln. eurų grynojo pelno. 2020 m. įmonės grynasis nuostolis buvo 4,99 mln. eurų.
2021 m. vienas VĮ „Oro navigacija“ darbuotojas aptarnavo 705,4 skrydžius. Iki prasidedant koronaviruso pandemijai, 2019 metais šis skaičius siekė 1050.