Kalėdų poveikis akcijų rinkai: kur investuoti metų pabaigoje
Naudotų automobilių pardavėjai atsakė, ar tikėtis kainų kritimo
Pernai apie 20 proc. augusios naudotų automobilių kainos kol kas nesiruošia mažėti. Naudotų automobilių pardavėjai prognozuoja, kad šių metų pirmąjį pusmetį tikėtis krentančių kainų nėra pagrindo – jas gali nulemti ne tik nestabili ekonominė situacija, bet ir dar neatsigavusi naujų automobilių pasiūla.
Iki pandemijos įprastai ne pirmos jaunystės automobilių kaina kasmet mažėdavo, tačiau nuo 2020-ųjų ši tendencija pakrypo į priešingą pusę – naudoti automobiliai pradėjo brangti.
„Praėjusiais metais Vokietijoje parduodami naudoti automobiliai pabrango apie 20 proc., kai pagal rinkos dėsnius jie turėjo bent 10 proc. atpigti. Dėl sumažėjusios naudotų automobilių pasiūlos kainos linkusios ir toliau augti, nors ir pastebime, kad jos nebekyla taip greitai, kaip ankstesniais mėnesiais“, – komentuoja BRC Autocentro pardavimų vadovas Zbignev Podskorbis.
Paškekovo teigimu, kylančias kainas diktuoja naudotų automobilių pasiūla, kuri ir toliau mažėja, ypač brangesnių, virš 30 tūkst. eurų kainuojančių automobilių.
„Prasidėjus pandemijai, naudotų automobilių aikštelės Lietuvoje, kaip ir Vokietijoje, Belgijoje ir kitose Europos šalyse, buvo gerokai ištuštėjusios. Pernai situacija mažai kuo pasikeitė – dėl puslaidininkių ir kitų komponentų trūkumo naujų automobilių gamyba buvo stipriai sulėtėjusi, dėl ko išaugo naudotų automobilių paklausa. Natūraliai su paklausa visus metus didėjo ir kainos, atitinkamai mažėjo pasiūla – automobilių trūkumas pernai buvo stebimas visoje Europoje“, – sako Z. Podskorbis.
Dėl karo Ukrainoje šluojami visureigiai
Naudotų automobilių rinką Lietuvoje paveikė ir karas Ukrainoje – pernai itin aktyviai buvo perkami visureigiai, tad šiuo metu įsigyti tokio tipo automobilį vis mažiau galimybių. Be to, pernai itin aktyviai buvo perkami patys pigiausi naudoti automobiliai, vos tinkami tolesniam eksploatavimui.
„Nuo praėjusių metų antrojo pusmečio Lietuvos naudotų automobilių rinkoje buvo stebimas padidėjęs pirkėjų srautas iš Baltarusijos ir kitų Rytų šalių. Ypač daug dėmesio sulaukia apynauji, 1-3 metų senumo, automobiliai, kadangi dėl Rusijai iškeltų sankcijų Europos gamintojai rusams nebeparduoda naujų automobilių, tad paklausa jiems yra itin išaugusi Rytų šalyse“, – teigia Z. Podskorbis.
Dėl karo augo ir Lietuvos naudotų automobilių eksportas į Ukrainą: 2022 m. balandį-liepą šioje šalyje buvo taikomos importo lengvatos, dėl ko ukrainiečiai pirko itin daug automobilių iš kitų šalių. BRC Autocentras pernai į Ukrainą pardavė 4 kartus daugiau automobilių nei ankstesniais metais.
Pašnekovo teigimu, šiemet naudotų automobilių pardavimus Rytų šalių pirkėjams gali pristabdyti pernai lapkritį Lietuvoje įsigaliojęs pinigų plovimo prevencijos įstatymas, apribojantis atsiskaitymą grynaisiais pinigais už sandorius, viršijančius 5 tūkst. eurų sumą.
Elektromobilių populiarumą pakirto elektros kaina
Nors šiuo metu benzinas yra pigesnis už dyzelį, populiariausi išlieka mažesnėmis kuro sąnaudomis pasižymintys dyzeliu varomi automobiliai.
„Lietuvos pirkėjai dar nėra linkę atsisakyti dyzeliniais varikliais varomų ar labiau taršių automobilių dėl jų eksploatacinių savybių ir žemesnės kainos. Jei norima konkretaus modelio, dažnai net nėra žiūrima į automobiliui taikomą didesnį registracijos mokestį, kuris apskaičiuojamas pagal jo taršumą“, – pastebi BRC Autocentro pardavimų vadovas.
Vis dėlto nuo šių metų pradžios šalyje padidintas automobilių registracijos mokestis gali pastūmėti pirkėjus dažniau rinktis netaršius arba mažiau taršius naudotus automobilius, kurių nustatytas išmetamo anglies dioksido kiekis neviršija 130 g/km.
Pasak pašnekovo, Lietuvoje vis labiau auga ir hibridinių automobilių paklausa, tačiau dažniausiai sprendimą įsigyti tokį automobilį lemia ne jo draugiškumas aplinkai, o kuro sąnaudos. Tuo tarpu 2022 m. pradžioje augęs susidomėjimas naudotais elektromobiliais gerokai nuslūgo – mažėjo ne tik jų pardavimai, bet ir importas į Lietuvą: „Elektromobilių populiarumo mažėjimui nemažai įtakos turėjo brangusi elektros energija, tačiau dėl to jų kaina vis tiek nėra linkusi mažėti. Nepanašu, kad šiemet situacija rinkoje jų atžvilgiu reikšmingai keistųsi.“
Naudotų automobilių kainai įtakos turi ir naujų automobilių pasiūla, teigia Z. Podskorbis.
„Nuo 2022 m. paskutinio ketvirčio atsirado ženklų, kad naujų automobilių rinka pamažu atsigauna, tačiau greito grįžimo į „senas vėžes“ kol kas neverta tikėtis – auganti infliacija, energetikos krizė ir kiti geopolitiniai veiksniai vis dar gali neigiamai paveikti naujų automobilių paklausą. Dėl šios priežasties naudotų automobilių paklausa bei kainos neturėtų mažėti iki šių metų vidurio“, – sako jis.
Planuojantiems šiemet įsigyti naudotą automobilį pašnekovas pataria įvertinti realius poreikius ir naudojimo įpročius: dažniausiai trumpais atstumais važinėjantiems mieste jis rekomenduoja rinktis benzinu arba hibridiniu varikliu varomą automobilį, o važinėjantiems kur kas ilgesnius atstumus – dyzelinį.